Google Ads Performance Max

Heb jij je doelen helder voor ogen?

Heb jij je marketingdoelen helder? Ga dan voor maximale prestaties met Google Ads Performance Max. Performance Max is een campagnetype dat volledig geautomatiseerd draait op machine learning. Google maakt optimaliseren hiermee nog makkelijker en zorgt ervoor dat je met slechts één campagne zichtbaar kunt zijn op alle Google services! Jouw doelgroep bereiken op het juiste moment, met het juiste bod en advertentiemateriaal krijgt hierdoor een hele andere betekenis!

Dit campagnetype is vooral interessant voor mensen die alle ins en outs van Google Ads Search kennen en uitgevoerd hebben. Zij zijn nu klaar voor de volgende stap; een nieuw kanaal…maar welke? Dat ontdek je dus met een Performance Max campagne. (Ik ga er dan ook vanuit dat je wel al kennis hebt van de basisinstellingen en het Google Ads menu. Is dat niet het geval, raad ik je aan eerst de Google Ads Basiscursus te volgen.)

Ook analyseren wordt fun met deze campagne. Ontdek trends en nieuwe doelgroepen met de inzichten die Google Ads Performance Max je aanreikt.

Performance Max zou meer verkoop, lagere CPA en een hoger conversiepercentage kunnen opleveren. Of je nu voor online verkoop, offline verkoop of leads gaat.

Laten we starten met de korte instructievideo’s

Intro

In principe neemt Google je bij de hand en leidt het je door alle instellingen heen. Maar het is heel begrijpelijk dat je wellicht nog niet helder hebt wat een bepaalde instelling doet en dat je nog niet echt weet waar je nou op moet klikken. Ik loods je er met onderstaande korte video’s snel doorheen. Pak jouw Google Ads account erbij en laten we samen aan jouw eerste Maximale Prestaties-campagne gaan bouwen!

Budget, biedstrategieën en campagne-instellingen

Heel belangrijk is dat je vooraf bepaalt waar je je op richt. Wordt dat zichtbaarheid, veel klikken, aantal conversies of omzet?
Als je de functie Conversies bijhouden aanzet, kun je de acties bijhouden waarvan je graag wilt dat klanten deze op jouw website uitvoeren. Met deze gegevens kun je de effectiviteit van advertenties, targeting en campagnes als geheel veel beter beoordelen.
Je doelen kun je op meerdere manieren meten. Je importeert ze uit Google Analytics of je voegt een code toe aan je website.

Een doel hoeft dus niet altijd direct geld op te leveren. Het kan ook een doel zijn om een contactformulier ingevuld te krijgen of een klik op een telefoonnummer op een mobiel apparaat. Of zelfs een bepaalde duur op de website of bijvoorbeeld minimaal 3 bezochte pagina’s per bezoek. Maar de meestgekozen conversie is natuurlijk die van een aankoop (en bijbehorende orderwaarde).

Maar let op en laat je niet direct verleiden tot conversie-verhogende biedstrategieën. In het begin weet Google namelijk nog niet wat bij jou leidt tot een conversie. Hiervoor moet Google ‘leren’. Leren hoe gebruikers zich gedragen. Voordat ze klikken en nadat ze klikken. Mijn advies is daarom om pas nadat de conversietracking juist is ingesteld en al een week of twee werkt en minimaal 15 conversies heeft opgeleverd, over te gaan op een biedstrategie gericht op conversies. Dit geldt niet voor accounts waar al campagnes met conversiemeting in staan. Wanneer de reeds lopende campagnes al conversies genereren, kun je met elke volgende nieuwe campagne wel direct conversies meten.

Net als bij het maken van alle andere soorten campagnes, wordt jou dus direct naar het doel van de campagne gevraagd. Heb je een daadwerkelijk product te koop, ben je uit op meer traffic, wens je naamsbekendheid, moet men je app downloaden, heb je een fysieke winkel? Kies hier het doel dat het beste bij jouw situatie past, maar ook bij hetgeen je met deze campagne gaat adverteren. Niet al je campagnes hoeven hetzelfde doel te hebben namelijk. Weet je het niet, dan kun je altijd voor de laatste optie gaan.

Naast alle bekende campagnetypen, zul je in de volgende stap ook Maximale Prestaties ertussen zien staan. Dit is eigenlijk een beetje een combinatie van alle andere genoemde campagnetypen.

Budget, bieden en instellingen

Gelukkig is ook je budget continu aanpasbaar. Dus als je totaal niet weet met welk bedrag je moet beginnen, stel dan eerst vast hoeveel je per maand wilt of kunt uitgeven en reken dit om naar een dagbudget. Wil je het echt goed doen, maak een prognose. Hiervoor kun je de Prestatieplanner van Google Ads gebruiken.
Wanneer het door jou opgegeven budget niet toereikend is, zal Google dat na verloop van tijd aangeven (in het rood in de kolom in het campagne overzicht) en een advies weergeven voor nieuw budget en bijbehorende resultaten (klik hiervoor op het icoontje achter de opmerking ‘beperkt door budget).

• Een start- en einddatum voor een campagne gebruik je bij campagnes die niet oneindig door mogelijk lopen. Handig wanneer je een tijdelijke actie hebt lopen of bijvoorbeeld een uiterlijke inschrijfdatum. Je wilt dan niet dat de advertentie nog zichtbaar is, terwijl de actie niet meer loopt en waarschijnlijk de actiepagina ook niet meer actief is.

• Met een Advertentieplanning kun je aangeven op welke dagen en binnen welke tijden je vertoond wenst te worden. Wanneer je deze instelt, ben je buiten de gekozen uren niet vindbaar tussen de advertenties. Dit is erg handig wanneer je bijvoorbeeld een Pizzeria hebt en adverteert voor bezorging aan huis. Dan is het slim om alleen te adverteren binnen je openingstijden.


• Binnen Locatie & Taal kun je je heel gericht focussen op een bepaalde plaats, gemeente, provincie, straal, postcodegebied, land… Maar ook op taal. Goed om te weten: Google ziet gebruikers met een Engelstalige browser als Engelstalige gebruikers.

Doelgroepen
Met behulp van targeting kun je de doelgroep afbakenen die je wilt bereiken. Als je geen targeting instelt, hebben uw advertenties een maximaal (immens) bereik en dit heeft niet de voorkeur. Door advertenties te targeten, kun je je specifiek richten op klanten die geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Veelgebruikte targeting elementen zijn zoekwoorden, doelgroepen, locaties, onderwerpen, apparaten en remarketing.

Daarnaast kun je targeten op:

Demografie.
Affiniteit.
In market (is de gebruiker klaar voor een aankoop van datgeen jij aanbiedt?)
Vergelijkbaar met bezoekers of converteerders (Google zoekt gebruikers die lijken op jouw websitebezoekers of jouw klanten en toont hen jouw advertenties, omdat de kans op een conversie hier hoog is.)

Begin gewoon met typen; vul een doelgroep in die het eerst in je opkomt en Google toont jou direct suggesties.

Een itemgroep aanmaken

Itemgroep

Alle soorten extensies

Deze extensies geven gebruikers meer redenen om voor jouw bedrijf te kiezen en verhogen de klikfrequentie van een advertentie doorgaans met meerdere procenten. Het is dus eigenlijk weer een stukje ruimte op de resultatenpagina van Google, die jij mag innemen met nog meer relevante informatie. Ook hierbij adviseer ik om altijd dicht bij de opbouw van de website te blijven; maak sitelinks voor je belangrijkste pagina’s, benoem je USP’s als highlight extensies, etc.

Extensies en overzicht

Gefeliciteerd, je hebt een nieuwe Maximale Prestaties Campagne aangemaakt! Nu is het belangrijk dat je zo’n twee weken van de instellingen afblijft. Zodra je de 1000 vertoningen hebt bereikt, zul je je data kunnen gaan analyseren en gaan bijsturen. Heb je hier hulp bij nodig, kijk dan eens naar onze Optimalisatie Video’s.

Campagne publiceren en optimaliseren

Bedankt voor je aandacht en graag tot ziens bij één van onze andere cursussen!