Funnels
Elk bedrijf heeft al een funnel; oftewel een trechtervorm waarbij aan de bovenkant iedereen ingaat die bekend is met je bedrijf (heel veel) en aan de onderzijde de kopers overblijven (minder). Uiteraard streven we i.p.v. een trechtervorm liever een colindervorm na, maar zo is het nu eenmaal helaas niet.
Wanneer je meer inzicht krijgt in je funnel, zul je zien dat likes zeker niet het belangrijkste meetpunt zijn.
Wanneer je het over funnels hebt, komt altijd het alom bekende AIDA-model ter sprake. Je begint met het trekken van de aandacht van iemand, vervolgens creëer je interesse, wek je een behoefte en uiteindelijk zet je aan tot actie. Om iemand elke keer weer dat zetje te geven naar de volgende fase, zul je deze persoon elke keer met een andere boodschap moeten benaderen.
Op dit wereldbekende model zijn diverse varianten.
Voorbeeld: Ik deel een blog met SEO tips (SEE). Die geef ik dus GRATIS weg. Onderaan en/of naast de blog verwijs ik naar de SEO-training die te downloaden is. De echt geïnteresseerden (die sowieso tot onderaan de blog lezen (THINK)) zullen denken en verwachten dat er in die training nog meer ter sprake komt waar ze iets aan zullen hebben (lezen iig de betreffende info op de volgende pagina (THINK)) en geven zich op (DO). Ik vraag dan enkel op een e-mailadres (ook voor de facturatie natuurlijk). Wanneer zij de training online doorlopen hebben, kan ik ze met een e-mail benaderen met een interessante vervolgcursus, bijvoorbeeld starten met Google Ads (CARE).